Harmen Meurs

Harmen Meurs
1891-1964

'Portret van Théo Mann-Bouwmeester'
olieverf op doek
45 x 30 cm
niet gesigneerd
verkocht

Het Theater Instituut Nederland, thans Collectie Universiteit van Amsterdam heeft twee schilderijen in bezit waaruit blijkt dat de persoon op dit schilderij Théo Mann-Bouwmeester (1850-1939) is. De eerste voorstelling is een studie voor een statieportret, het tweede betreft de uiteindelijke versie. Beide werken zijn van de hand van Harmen Meurs.

De portretstudie toont een dame waarvan de haardracht, de blikrichting evenals de gezichtsuitdrukking, het halscollier en de stola identiek zijn. Overige kenmerken zoals de penseelstreek en het kleurgebruik bevestigen de veronderstelling dat we hier te maken hebben met een schilderij van de hand van dezelfde meester (Harmen Meurs).

Theodora Antonia Louisa Cornelia Bouwmeester was een spraakmakende Nederlands actrice. Als gevolg van drie huwelijken trad zij op onder verschillende namen (in chronologische volgorde als Doortje Bouwmeester, Doortje Frenkel-Bouwmeester, Théo Brondgeest-Bouwmeester en Théo Mann-Bouwmeester) maar leeft voort onder de naam die zij ontleende uit haar laatste huwelijk met de musicus en componist Gottfried Mann.

De actrice was een telg uit een acteursgeslacht; de acteur Louis Bouwmeester was haar broer. Mann-Bouwmeester maakte haar debuut als zevenjarige in het gezelschap van haar vader Louis Rosenveldt en beleefde in 1880 haar doorbraak bij het grote publiek.

Théo Mann-Bouwmeester had een breed repertoire, van klassieke tragedies tot eigentijdse stukken en was lange tijd Nederlands bekendste actrice. Pas in de jaren rond de Eerste Wereldoorlog zou zij in Annie Bos een concurrente krijgen. Lang was zij verbonden aan Het Nederlandsch Toneel, waar ze in 1920 meedeed aan een staking van de acteurs. Dit zou het einde van haar carrière inluiden. In 1926 nam zij afscheid in een van haar populaire rollen, "Liane Orland" in Het kind van de liefde van Henri Bataille.

Sinds 1955 wordt jaarlijks de naar haar genoemde Théo d'Or verleend voor de beste vrouwelijke hoofdrol gedurende het seizoen. Een destijds door toeschouwers aan haar geschonken ring, gemaakt door Jan Eisenloeffel, schonk zij in 1934 aan Else Mauhs, de in haar ogen meest voortreffelijke actrice. Daarna werd de Theo Mann-Bouwmeesterring gedragen door Caro van Eyck, Annet Nieuwenhuyzen en Anne Wil Blankers.