Na zijn studie rechten en bestuurskunde werkte Albert B. Roberts (New York, 1932-2021) onder meer voor de begrotingscommissie onder gouverneur Nelson A. Rockefeller en later als directeur van de senaatscommissie voor belastingen. Tijdens de regeerperiode van Ronald Reagan was Roberts één van de eersten in de regering die de komende aids-pandemie erkende en speelde hij een belangrijke rol bij de oprichting van het New York State AIDS Institute binnen het New York State Dept. of Health.

Na zijn pensionering concentreerde Roberts zich op een andere activiteit die al lange tijd zijn interesse had; het verzamelen van kunst. Zijn bestuurlijke ervaring in combinatie met zijn kennis van schilderkunst zorgden ervoor dat hij toetrad tot het bestuur van het Albany Institute of History and Art; een museum dat behoort tot één van de oudste musea (1791) in de Verenigde Staten.

In 2002 kocht Roberts voor $ 600,00 op een kleine veiling in Kinderhook (New York) voor een schilderij. Ondanks het feit dat de voorstelling ernstig vervuild was kostte het de verzamelaar weinig moeite om de kwaliteit van dit laat middeleeuwse schilderij te herkennen. Niet lang hierna werd zijn de koop wereldnieuws want onderzoek toonde aan dat het een voorstudie betrof van het meesterwerk 'Heilige Hiëronymus met engel' door Antoon van Dyck (1599-1641). Ook in Nederland besteedde de landelijke pers aandacht aan de bijzondere ontdekking van Roberts. 

Lees hieronder het artikel uit het NRC.

Om financiële steun te geven aan kunstenaars en goede doelen die hem aan het hart lagen richtte de collectioneur de Albert B. Roberts Foundation op. Een stichting die ook na zijn overlijden in 2021 nog volop actief is.

Het Albany Institute of History and Art ontving - net als vele andere musea - tijdens de laatste jaren van zijn leven talloze schenkingen afkomstig uit de privécollectie van Roberts.

Jehudith Sobel

Jehudith Sobel (Polen)
1924-2012

'Zomers vertier'
olieverf op doek
60 x 75 cm
gesigneerd rechtsonder en te dateren omstreeks 1970-1975
€ 6.500,00

Herkomst:
Collectie Albert Burnette Roberts (New York 1932-2021)

Jehudith Sobel bezocht na de Tweede Wereldoorlog de Academie voor Schone Kunsten in Lodz waar ze kennis maakte met de principes van de moderne kunst, destijds weergegeven door de Europese kubisten. Het talent van de jonge kunstenares werd al vrij snel onderkend en zorgde er voor dat ze in 1948 - op 24-jarige leeftijd - werd geselecteerd voor een tentoonstelling in het Museum voor Moderne Kunst in Krakau in 1948-1949.

Sobel overleefde als één van de weinige uit haar familie de Duitse bezetting en de Jodenvervolging. Met de herinnering aan de oorlogsjaren nog vers in haar geheugen emigreerde ze eind jaren '40 naar de pas opgerichte Joodse staat Israël. Daar werd Sobel zeer actief in de opkomende kunstwereld en werd haar werk tentoongesteld in én aangekocht door de belangrijkste musea van Israël, waaronder het Museum of Modern Art in Haifa.

De reislustige kunstenares verbleef tijdens de eerste helft van de jaren '50 ruim twee jaar in Frankrijk waar ze exposeerde bij Saks Gallery Paris. Met deze tentoonstelling won Sobel de 1e prijs. Met de beurs op zak vertrok ze in 1956 een naar New York waar al snel haar eerste solo-expositie volgde; in het Brooklyn Jewish Museum.

De stad - het culturele beviel haar dermate goed dat ze besloot te verhuizen. Eenmaal verhuisd exposeerde Sobel o.a. in de prestigieuze ACA Gallery waarna talloze exposities volgden; in de VS maar ook daarbuiten.

Sobel woonde in Manhattan New York en had ook een zomerhuis in Woodstock NY waar ze nauw betrokken was bij de Woodstock Artist Association and Museum. Vandaag de dag wordt ze beschouwd als een van de beste vrouwelijke kunstenaars van de 20e eeuw en iemand die zich voortdurend heeft ingezet voor het bevorderen van het culturele klimaat in Polen, Israël en de VS. Het is haar post-impressionistische stijl - beïnvloed door Matisse, Bonnard en Braque - dat haar werk zo geliefd maakt.

Klik hier om terug te gaan naar het overzicht van Jehudith Sobel